Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου τα τμήματα Γ2 και Γ3 πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Λαογραφικό Ρακοκάζανο στο Στειρωνα Πεδιάδος.Την επίσκεψη διοργάνωσε η φιλόλογος του σχολείου μας κα Παντελάκη Ελευθερία και συνόδευσαν ο κος Τυλλιανάκης Εμμανουήλ και η κα Σταυρακάκη Ειρήνη.

Βασικός σκοπός της επίσκεψής ήταν τα παιδιά βγαίνοντας  από τον κλειστό χώρο του σχολείου να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν βιωματικά με τον τρόπο και τις αξίες της παράδοσης. Γιατί, όπως είπε και ο υπεύθυνος στο καζάνι κος Κόρσαββας Βασίλης, “δεντρί χωρίς ρίζες, το ρίχνει κάτω ο άνεμος, ξεραίνεται και πεθαίνει”. Αφορμή υπήρξε η ενότητα 1 της Νεοελληνικής Γλώσσας της τρίτης γυμνασίου που έχει θέμα “Η Ελλάδα στον κόσμο”. Η παιδαγωγική ομάδα στόχευσε στη γνωριμία με τον τόπο μας και στην αξιοποίηση της επίσκεψης προκειμένου οι μαθητές να γνωρίζουν τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής του κρητικού προϊόντος της ρακής και τη γραμμή που ενώνει το χθες με το σήμερα. Έμφαση δόθηκε στην παραδοσιακή διατροφή, τα ήθη και έθιμα, τη μουσική, το χορό και το τραγούδι. 

Πριν από την επίσκεψη και με στόχο τη γλωσσική ανάπτυξη και καλλιέργεια των παιδιών τους ζητήθηκε να μελετήσουν και να αποκωδικοποιήσουν διαφημιστικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν τα χαρακτηριστικά του διαφημιστικού λόγου. Έγινε λόγος για τα προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και ζητήθηκε με ατομικές εργασίες να βρουν πληροφορίες για βασικά προϊόντα που παράγει η κρητική γη, όπως λάδι, κρασί, μέλι, ρακί και σταφίδες. Προκειμένου να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν, αλλά και για να δοθεί η ευκαιρία της ομαδικής εργασίας και συνεργασίας, να αναδειχθούν τα ταλέντα και οι δεξιότητες περισσότερων παιδιών τούς ζητήθηκε να δημιουργήσουν διαφημιστική αφίσα ή φυλλάδιο που θα προωθεί τα προϊόντα αυτά επιμένοντας ιδιαίτερα στο να καταδειχθεί η διαχρονικότητά τους. Τα παιδιά είτε με χαρτόνια και μολύβια είτε αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία μπόρεσαν να δημιουργήσουν το δικό τους πολυτροπικό κείμενο, να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και να αξιοποιήσουν τα όσα έμαθαν. 

Φτάνοντας στο Στειρωνα τα παιδιά έτυχαν θερμής υποδοχής από τον κο Κόρσαββα και περιηγήθηκαν για λίγο στους χώρους του παραδοσιακού ρακοκαζανου. Στη συνέχεια ο υπεύθυνος τούς παρουσίασε βιωματικά τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής του κρασιού και τα μυστικά της παραγωγής της ρακής. Έγινε μεγάλη συζήτηση για τους κινδύνους της κατανάλωσης αλκοόλ από ανηλίκους. Μέσα από τα εκθέματα στους υπόλοιπους χώρους τα παιδιά γνώρισαν τα αντικείμενα της καθημερινής ζωής στην Κρήτη, κατάλαβαν τη διαδικασία αλλά και τον μόχθο από τη σπορά μέχρι το άλεσμα του σταριού για να φτιαχτεί το ψωμί.  Κατανόησαν πόσο άρρηκτα δεμένη ήταν η ζωή των Κρητικών με τη φύση, τα ζώα και πώς οι άνθρωποι έπαιρναν από τη γη ό,τι χρειάζονταν, αξιοποιώντας σχεδόν τα πάντα χωρίς να την καταστρέφουν. Οι παραλληλισμοί με τον σύγχρονο τρόπο ζωής, τον καταναλωτισμό, την υπερεκμετάλλευση και καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, την ασέβεια προς τη ζωή και τα ζώα ήταν εύκολο να γίνουν. 

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος η παραμονή στο χώρο συνεχίστηκε με φαγητό, παραδοσιακή μουσική και χορό. Οι μαθητές, όπως τους είχε καθοδηγήσει τις προηγούμενες μέρες η κυρία Παντελάκη, κρατούσαν από το σπίτι τους κολατσιό, έψησαν πατάτες στον ξυλόφουρνο του ρακοκαζανου και έφαγαν όλοι μαζί σε μία ιδιαίτερα ευχάριστη ατμόσφαιρα. Η εμπειρία της κοινότητας θεωρούμε ότι μας ωφέλησε όλους.

Αφήστε μια απάντηση