Στα πλαίσια της Διαπίστευσης Erasmus+ 2021-27 που υλοποιεί το σχολείο μας (σχέδιο 2023-1-EL01-KA121-SCH-000121341), οι καθηγητές κα. Μπρουχούτα Αργυρώ και κ. Τυλλιανάκης Εμμανουήλ, βρέθηκαν από 19-24/2/24 στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας, προκειμένου να παρακολουθήσουν σεμινάριο Τεχνητής Νοημοσύνης με τίτλο «Integrating AI in the Classroom With Critical Thinking» .

Οι δύο καθηγητές είχαν την ευκαιρία για έξι μέρες να εκπαιδευτούν και να ενημερωθούν για όλα τα τεκταινόμενα στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, έναν εξαιρετικά επίκαιρο όσο και ενδιαφέρον τομέα, που «εισβάλει» καθημερινά όλο και περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία.

1η ημέρα

Μετά τις απαραίτητες συστάσεις από τις εκπαιδεύτριες του προγράμματος, ακολούθησαν μια σειρά από καλοσχεδιασμένες icebreaking activities, που έδωσαν την ευκαιρία στις αποστολές από Ελλάδα, Ισπανία, Ρουμανία και Λιθουανία, να γνωριστούν καλύτερα και να έρθουν πιο κοντά.

Στη συνέχεια η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου πάνω στην Τεχνητή Νοημοσύνη έδωσε την ευκαιρία στους εκπαιδευομένους να ανοίξουν μια πρώτη συζήτηση για το θέμα του σεμιναρίου, αλλά και να συνδιαμορφώσουν το περιεχόμενο του.

Ακολούθησε μια αναλυτική περιγραφή των εργαλείων ChatGPT και Gemini  και έγινε εκτεταμένη δοκιμή αλλά και σύγκριση των δύο.

Το σεμινάριο έκλεισε με ένα κουίζ για τους νέους όρους της Τεχνητής Νοημοσύνης αλλά κι ένα χαλαρό κουίζ για την πολιτιστική κουλτούρα της Ουγγαρίας.

Αμέσως μετά το σεμινάριο ο φορέας διοργάνωσης του σεμιναρίου, οργάνωσε μια 4ωρη ξενάγηση στα κυριότερα αξιοθέατα της Ουγγρικής πρωτεύουσας.

2η ημέρα

Η δεύτερη μέρα του σεμιναρίου ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στη δημιουργία σωστών ερωτημάτων (prompts) πάνω στις πλατφόρμες της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Συζητήθηκε η σημασία της σωστής διατύπωσης ενός prompt, παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν διεξοδικά οι κανόνες δημιουργίας και επισημάνθηκαν ρυθμίσεις των προγραμμάτων ChatGPT και Gemini που τα καθιστούν πιο λειτουργικά και κυρίως πιο αποτελεσματικά.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος έγιναν πλήθος δοκιμές με διάφορα prompts και τροποποιήσεις σε υπάρχοντα, τόσο στην αγγλική γλώσσα όσο και στη μητρική γλώσσα κάθε αποστολής.

Η μέρα έκλεισε με τη δημιουργία ενός κουίζ για τον πολιτισμό κάθε χώρας που συμμετείχε στο πρόγραμμα.

Το απόγευμα οι αποστολές των χωρών είχαν την ευκαιρία να δουν τη φωτισμένη Βουδαπέστη με άλλο μάτι, μέσω μιας μικρής κρουαζιέρας στα νερά του Δούναβη.

3η ημέρα

Η τρίτη μέρα του σεμιναρίου είχε ως βασικό θέμα «AI και φωτογραφία».

Παρουσιάστηκαν, αναλύθηκαν και δοκιμάστηκαν, πλήθος εργαλείων δημιουργίας φωτογραφιών μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης και επισημάνθηκαν δυσκολίες και ατέλειες αυτών των εργαλείων.

Έγιναν συγκρίσεις πραγματικών και εικονικών φωτογραφιών, παρουσιάστηκαν εργαλεία δημιουργίας αλλά και ελέγχου μιας φωτογραφίας και άνοιξε μια μεγάλη συζήτησης περί τέχνης και πνευματικών δικαιωμάτων .

4η ημέρα

Η τέταρτη ημέρα του σεμιναρίου είχε να κάνει με την ενσωμάτωση της ΑΙ σε διάφορα εκπαιδευτικά εργαλεία. Έτσι παρουσιάστηκαν διάφορες ρυθμίσεις στα προγράμματα canva, στους μεταφραστές γλωσσών (π.χ. google translate), στο πρόγραμμα δημιουργίας ιστοσελίδων wordpress κ.α.

Παρουσιάστηκαν επίσης διάφορα χρήσιμα εργαλεία όπως το Gamma.app, ένα πρόγραμμα δημιουργίας όμορφων παρουσιάσεων μέσω AI. Το chatpdf ένα πρόγραμμα ελέγχου αρχείων pdf με εξαιρετικά αποτελέσματα. Το πρόγραμμα σημειώσεων (και όχι μόνο) onenote. Το Audiopen.ai, ένα εργαλείο ηχογράφησης και δημιουργίας περίληψης και το DeepL ένα πρόγραμμα μετάφρασης ολόκληρων εγγράφων.

5η ημέρα

Την πέμπτη μέρα του σεμιναρίου το μάθημα ήταν χωρισμένο σε δύο μέρη.

Στο πρώτο μέρος οι εκπαιδευόμενοι είχαν την ευκαιρία να δουν πως η ΑΙ μέσω διαφόρων εργαλείων διευκολύνει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου ακολούθησε μια πολύ μεγάλη συζήτηση περί θεμάτων ηθικής, πνευματικών δικαιωμάτων, αληθινού και εικονικού, εξαπάτησης κλπ. Ενώ τονίστηκε η σωστή, δημιουργική, προσεκτική και κυρίως κριτική χρήση της ΑΙ στην εκπαιδευτική διαδικασία.

6η ημέρα

Η έκτη μέρα του σεμιναρίου ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στην ανασκόπηση και αξιολόγηση των μαθημάτων όλης της εβδομάδας.

Μέσα από μια σειρά συζητήσεων και ερωτηματολογίων, οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν στα κυριότερα θέματα του σεμιναρίου και αξιολόγησαν το σεμινάριο, τις εκπαιδεύτριες και το φορέα υλοποίησης.

Τέλος μετά την απονομή των πιστοποιητικών παρακολούθησης στους επιμορφούμενους και  λίγο πριν τον αποχαιρετισμό, οι αποστολές παρουσίασαν το πολιτιστικό κουίζ που είχαν φτιάξει τη δεύτερη ημέρα του σεμιναρίου, με τους καθηγητές του σχολείου μας να κλέβουν τις εντυπώσεις, μια που εκτός από το παραπάνω κουίζ, πρόβαλαν στις υπόλοιπες αποστολές το εξαιρετικό βίντεο της Περιφέρειας Κρήτης με τις ομορφιές του νησιού μας, αφήνοντας άφωνους τους υπόλοιπους παρευρισκομένους.

Το σεμινάριο «Integrating AI in the Classroom With Critical Thinking» άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις και εμπειρίες στους εκπαιδευτικούς μας. Τους έδωσε την ευκαιρία να ενημερωθούν και να δοκιμάσουν πλήθος εργαλείων ΑΙ αλλά και να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο τομέα, ενώ άδραξαν την ευκαιρία να διευρύνουν το δίκτυο γνωριμιών και συνεργασιών του σχολείου μας.

Το επόμενο βήμα έχει να κάνει με τη διάχυση των αποκτηθέντων γνώσεων στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου Αρχανών και φυσικά την εφαρμογή τους στη διδασκαλία.

Ο τοπικός τύπος για το σεμινάριο